وبلاگ تخصصی علوم پزشکی
وبلاگ تخصصی علوم پزشکی
نوشته شده در تاريخ جمعه 20 آبان 1390برچسب:, توسط عماد |

 

ختنه یک سنت دینی می باشد و در ادیانی مانند اسلام و یهود بر آن تاکید شده است از نظر علمی هم از فواید این عمل ، پرده برداشته شده است .در اسلام تاکید بر انجام ختنه قبل از روز هفتم تولد شده است. …

ختنه يك سنت ديني مي باشد و در ادياني مانند اسلام و يهود بر آن تاكيد شده است از نظر علمي هم از فوايد اين عمل ، پرده برداشته شده است .در اسلام تاكيد بر انجام ختنه قبل از روز هفتم تولد شده است  مطالعاتي در دانشگاههاي مختلف ايران انجام شده كه تاكيد بر انجام ختنه در شيرخوارگي ودر بعضي مقالات تاكيد بر انجام آن در زايشگاه شده است وعلت آن را كاهش ريسك عفونت ادراري در نوزادان دانسته است. در هيچ مقاله اي اين جراحي نفي نشده است

در هر زماني كه تصميم به انجام ختنه براي فرزند خود گرفتيد حتما اينكار را توسط  يك جراح ودر بيمارستاني با امكانات مجهز انجام دهيد.بعضي عوارض نادر از قبيل حساسيت به داروي بيهوشي, خونريزي ,.. نياز به امكانات مجهز دارد.


فوايد ختنه

1)
كاهش ريسك سرطان دستگاه تناسلي

2)
كاهش عفونت ادراري

3)
كاهش ريسك انتقال بيماريهاي مقاربتي مانند ايدز

4)
كاهش عفونت وتورم دستگاه تناسلي

5)
كاهش ريسك كانسر دهانه رحم در همسران مردان ختنه شده


انجمن اطفال آمريكا  تاكيد كرده است  كه فوايد ختنه آنقدر مشخص و صد درصد نيست كه بتوان اين عمل را به عنوان يك جراحي روتين براي همگان قرار داد ولي انجام آن را نفي نكرده است.

مهمترين عوارض ختنه عفونت و خونريزي مي باشد.ختنه مانند هر عمل چراحي عوارض يك عمل را دارد


براي انجام ختنه فرزند دلبندتان:

1 )
انجام آن توسط يك پزشك ماهر

2 )
انجام آن در بيمارستان مجهز را در نظر داشته باشيد

 

مراقبت از كودك ختنه شده

آلت تناسلي كودك بعد از ختنه قرمز و متورم مي شود و تا 24 ساعت هم ممكن است خونريزي داشته باشد


اقدامات:
1) 
پوشك كودك را به محض كثيف شدن تعويض كنيد

2)  
روزانه ناحيه مورد نظر را به آرامي با آب تميز كنيد

3) 
از يك پماد آنتي بيوتيك بمدت 3تا 4 روز استفاده كنيد

4) 
از صابون,پودر,لوسيون وهر ماده ديگر تا خوب شدن كامل استفاده نكنيد

4) 
تا بهبودي كامل كودك را حمام نبريد

در بعضي مقالات تاكيد شده بعد از افتادن پانسمان اوليه مي توان كودك راحمام كرد و براي بهبود سريعتر مقداري نمك در وان كودك بريزيد  ولي از هيچ ماده ضدعفوني ديگر در آب استفاده نكنيد . نخ بخيه معمولا طي 7 تا10 روز جذب مي شود .اگر از  حلقه استفاده شود حداكثر تا يك هفته خودبخود مي افتد

5)
اگر خونريزي و يا ترشحات از آلت تناسلي ادامه پيدا كرد سر آلت تناسلي آبي و يا سياه شد  جريان ادرار كاهش پيدا كرد حتما با پزشك خود تماس بگيريد

 

علايم عفونت:

1)
تب

2)
ترشحات بد بو

3)
افزايش قرمزي و تورم

 

جهت تعيين شيوع عوارض ختنه در اطفال زير 2 سال شهر يزد تعداد 1500 نمونه در مراكز بهداشتي درماني اين شهر مورد مطالعه قرار گرفتند. اين مطالعه از نوع توصيفي به روش مقطعي و نمونه گيري سهميه اي به روش آسان از 15 مركز و از هر مركز 100 نمونه بود. روش اخذ اطلاعات از طريق مصاحبه با مادران و معاينه فيزيكي اطفال و تكميل پرسشنامه بود. براساس نتايج بدست آمده در جامعه مورد بررسي ما ميزان فراواني عوارض بصورت كلي 23/8 بود و ميزان فراواني هر يك از عوارض به ترتيب شيوع عبارت بودند از: خونريزي 8/2 درصد، عفونت 6/5 درصد، تنگي مجرا4 درصد، هماتوم 1/3 درصد، باندهاي چسبنده 0/9 درصد، احتباس ادراري 0/7 درصد، حذف بيش از حد پوست 0/7 درصد، تبديل كاپ به جراحي 0/6 درصد، فيموزيس بعد از ختنه 0/6 درصد، آسيب گلانس 0/2 درصد، فيستول مجرا به پوست 0/1 درصد. در جامعه مورد مطالعه ما شايعترين سن انجام ختنه 0-3 ماهگي بود كه در اين سن عوارض نيز بيشتر مشاهده مي شد (25/6 درصد) و 71 درصد موارد ختنه بروش جراحي و 28/8 درصد بروش كاپ انجام شده بود كه عوارض در روش جراحي بيشتر بود (24/9 درصد مقابل 21/3 درصد) عوارض ناشي از كاپ در 4-7 ماهگي بيشتر بود (22 درصد) كه شايعترين آن عفونت (0/9 درصد) مي باشد و عوارض ناشي از جراحي در 0-3 ماهگي بيشتر بود (27/3 درصد) و شايعترين آن خونريزي (8/5 درصد) مي باشد. در مطالعه ما از نظر فرد ختنه كننده به ترتيب جراح عمومي 43/3 درصد ارولوژيست 24/9 درصد پزشكي عمومي 22/5 درصد و غيرپزشك 9/3 درصد ختنه ها را انجام داده بودند كه بيشترين عوارض توسط غيرپزشك (74/8 درصد) و كمترين عوارض توسط جراح عمومي (7/8 درصد) ايجاد شده است .

ختنه پسران

ختنه پسران در تمام ملل مسلمان و نيز بين يهوديان رايج است. براساس آمار هاى اخير در ده سال گذشته مسيحيان نيز با ختنه پسران خود موافقت كرده و اقدام به انجام اين عمل مى كنند.

از جمله مزاياى ختنه پسران بنابر تحقيقات علمى مى توان به اين ها اشاره كرد:


?-
پسران ختنه شده از بهداشت بالاترى برخوردارند.


?-
از عفونت هاى ادرارى و كليوى پيشگيرى مى كند.


?-
از بيمار هاى مقاربتى و احتمالاً سرايت فورى HIV جلوگيرى مى كند.


?-
سرطان دستگاه تناسلى در مردان ختنه شده كمتر از سرطان در مردان بدون ختنه است.


?-
زنانى كه شوهرانشان ختنه شده اند كمتر در معرض ابتلا به سرطان دهانه رحم هستند.


?-
لذت بردن بيشتر از رابطه جنسى.

آمارها چه مي گويند :

*
در كشور آمريكا كه يك كشور مسيحى است در هر بيست و شش ثانيه يك نوزاد پسر اعم از مسيحى، يهودى و مسلمان ختنه مى شوند.
 
آخرين آمار ساليانه نشان داده است در سال گذشته در آمريكا تعداد يك ميليون و دويست و پنجاه هزار نوزاد پسر ختنه شده اند كه ?? درصد توسط متخصصين زنان و زايمان انجام شده است

فرهنگ جهاني

.
در حال حاضر در برخي از اديان الهي ختنه كردن به عنوان قسمتي از فرايض ديني محسوب مي شود. يكي از اين اديان دين يهود است. گفتهمي شود، حضرت موسي(ع) آيين ختنه كردن را از مصريان باستان آموخته و براي يهوديان مقرر كرده است. در تورات آمده است كه خداوند به ابراهيم مي گويد: <ختنه قسمتي از آيين من و نوعي تعهد بنده من به من است.> البته در زمان حضرت موسي (ع) پسران بوسيله چاقوي مخصوصي از جنس سنگ ختنه مي شدند.در روزهاي نخست ظهور دين مسيحيت نيز ختنه كردن قسمتي از آيين گرويدن به دين مسيح بوده است. ولي پس از مدتي براي افزايش پيروان دين مسيح در بين رومي ها و يوناني ها، پل مقدس،اجبار ختنه شدن را برمي دارد.


ختنه كردن در بسياري از مذاهب از جمله دين مسيحيت اجباري نيست و تنها در بين پيروان دين اسلام و يهود رواج دارد. ختنه كردن پيش از جنگ دوم جهاني به سرعت در بين مردان دنياي غرب رواج پيدا كرد و به حدي گسترش يافت كه به صورت يك فرهنگ مردمي در آمد.اين فرهنگ در جوامع غربي آن قدر گسترده است كه به طور مثال در حدود 80 درصد مردان آمريكا ختنه شده اند و ختنه كردن، امروزه شايع ترين جراحي جهان محسوب مي شود.

مسلماً علت رواج ختنه در بين مردم اروپا و آمريكا اجبار ديني نيست چون اغلب اين مردم مسيحي هستند. بنابراين اگر علت اين رواج را بخواهيد، بايد آن را در فوايد علمي ختنه كردن جستجو كنيد. چنانكه امروزه آيين قديمي و اوليه دين اسلام به دلايل كاملاً روشن علم پزشكي از نظر حتي مردم غير مسلمان، لازم به نظر مي رسد. شايد مهم ترين فايده ختنه، پيشگيري از ابتلاي نوزادان و شيرخواران به عفونت هاي دستگاه ادراري باشد. عفونت ادراري نوزادان و شيرخوران مي تواند عوارضي داشته باشد كه بسيار خطرناك است.

عوارضي كه ممكن است باعث ازبين رفتن بافت كليوي و نهايتاً نارسايي كليوي شود. مسلماً اگر شما هم به جاي اروپايي ها و آمريكايي ها بوديد و به شما هم مي گفتند كه در بررسي هاي انجام شده مشخص شده است كه 75 درصد اطفال زير سه ماه دچار عفونت ادراري، پسر هستند و 95 درصد اين پسرها ختنه نشده بوده اند، به اين نتيجه مي رسيديد كه نوزادان پسر خود را ختنه كنيد. اگر هم بخواهيم مقايسه كنيم، بايد بگوييم كه اگر نوزاد پسري ختنه نشود، شانس مبتلا شدن به عفونت ادراري در سال اول عمرش 10 برابر افزايش مي يابد. دكتر سيم فروش، جراح و متخصص كليه و مجاري ادرار و استاد دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي، در اين باره مي گويد: <بهترين كاري كه براي پسر بچه ختنه نشده دچار عفونت ادراري، مي توان انجام داد، ختنه كردن اوست.))

ممكن است كه پيش خود فكر كنيد كه يعني اگر فرزند ما از دوره نوزادي و شيرخوارگي جان سالم به در برد، ديگر ختنه فايده اي ندارد؟سوال شما را مي توان اين گونه پاسخ داد:<گر صبر كني ز غوره حلوا سازم>!

ختنه در دوران بزرگسالي هم به درد آدم مي خورد. مثلاً وقتي ختنه باعث كاهش احتمال ابتلاي فرد به ايدز مي شود ، ميزان شيوع ايدز هم كاهش مي يابد. اين فايده ختنه آن قدر مورد توجه قرار گرفته كه دركشورهاي آفريقايي به عنوان يكي از روش هاي پيشگيري از ايدز مطرح است، چرا كه ثابت شده است، اگر 10 ختنه در يك جامعه انجام شود از ابتلاي يك نفر به ايدز پيشگيري مي شود.

ختنه به جز ايدز، از ابتلا به بيماري هاي عفوني ديگري نيز پيشگيري مي كند. چون زير پوست ختنه گاه محيط خوبي براي رشد باكتري ها و ويروس هاست لذا برداشتن آن از ابتلا به بيماري هاي عفوني موسوم به بيماري هاي منتقل شونده به روش جنسي جلوگيري مي كند.

يكي ديگر از فوايد ختنه پيشگيري از ابتلا به سرطان است. به اين ترتيب كه در كشوري مثل هند كه ختنه كردن در آن رواج ندارد، ميزان سرطان آلت تناسلي مذكر10 برابر كشوري مثل دانمارك است كه در آن ختنه رواج دارد.

نقش بي حسي در زندگي

انجام بدون بي حسي ختنه مي تواند يكي از زجر آورترين خاطرات ايام كودكي باشد. در اين راستا دانشمندان به وسيله اندازه گيري تعداد ضربان قلب، فشار خون و سطح كورتيزول خون (هورمون ضداسترس بدن) ثابت كرده اند كه نوزادي كه بدون بي حسي ختنه مي شود، درد زيادي را تحمل مي كند و علاوه بر اهميت خود درد، اين خاطره باعث مي شود كه نوزاد نسبت به ساير دردهاي ديگر مثل واكسن هايي كه بعداً به كودك تزريق مي شود، واكنش شديدتري نشان دهد. بر اساس اين يافته ها، انجمن اطفال آمريكا توصيه مي كند كه در حين انجام ختنه حتماً بايد نوزاد بي حس شود. انواع بي حسي هاي مورد استفاده در حين انجام ختنه عبارتند از : بي حسي زيرپوستي آلت تناسلي، بي حس كردن عصب پشت آلت تناسلي و استفاده از كرم EMLA روي پوست كه تركيبي از مواد بي حس كننده موضعي است.

بايد ها و نبايدها


نوزاد پسر هرچه سريع تر بايد ختنه شود ولي نبايد در 24 ساعت اول بعد از تولد اين كار را كرد. علت اين فاصله زماني هم حصول اطمينان از سلامت نوزاد است. اين 24 ساعت، اين امكان را فراهم مي كند كه نقايص و بيماري هايي كه در آنها نبايد ختنه انجام شود، شناسايي شوند. در بيماري هاي اختلالات خونريزي دهنده مثل هموفيلي، نبايد ختنه انجام شود.

البته در اختلالات مادرزادي دستگاه ادراري - تناسلي هم نبايد نوزاد ختنه شود. مهم ترين اين اختلالات مادرزادي، هايپوسپاديازيس است كه در آن سوراخ مجراي ادراري در زير آلت تناسلي قرار دارد و چون بعدها در ترميم اين اختلال به پوست ختنه گاه احتياج پيدا مي شود، نوزاد نبايد ختنه شود.خود عمل ختنه كردن مي تواند در برخي موارد عوارضي به همراه داشته باشد. اين عوارض معمولاً در كمتر از 1 درصد موارد ديده مي شوند و شايع ترين آنها عبارتند از : عفونت محل زخم، خونريزي زياد، عدم برداشتن كافي پوست و پل پوستي. پل پوستي، در واقع قسمتي از پوست تنه آلت تناسلي مذكر است كه به سر آلت تناسلي مي چسبد.

البته ختنه مي تواند باعث ايجاد التهاب و تنگي سوراخ ادراري شود كه علت آن هنوز به درستي معلوم نيست. بريده شدن قسمتي از آلت تناسلي هم يكي از عوارض ختنه كردن است كه در برخي از روش هاي انجام ختنه ديده مي شود.

منبع : HAppyIranian.Org ایرانیان شاد پایگاه اطلاع رسانی علمی , فرهنگی , هنری و تفریحی

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: